Racercykel guide
Racercykel guide
At træde ind i verdenen af racercykler er en spændende, men ofte overvældende oplevelse. Markedet er en jungle af tekniske termer, forskellige materialer og specialiserede designs. Vi starter med det mest basale, og arbejder os stille og roligt over i de tekniske beslutninger, så du kan træffe et informeret valg, der passer præcist til dine mål og din kørestil.
At træde ind i verdenen af racercykler er en spændende, men ofte overvældende oplevelse. Markedet er en jungle af tekniske termer, forskellige materialer og specialiserede designs. Vi starter med det mest basale, og arbejder os stille og roligt over i de tekniske beslutninger, så du kan træffe et informeret valg, der passer præcist til dine mål og din kørestil.
Markedet for racercykler består af tre overordnede kategorier:
Markedet for racercykler består af tre overordnede kategorier:
Landevej - Den klassiske racercykel
Landevej - Den klassiske racercykel
Gravel - Alsidig cykel til både asfalt og grus
Gravel - Alsidig cykel til både asfalt og grus
Triathlon/Enkeltstart - Fuld fokus på aerodynamik. Bruges til henholdvis Triahlon og enkeltstart.
Triathlon/Enkeltstart - Fuld fokus på aerodynamik. Bruges til henholdvis Triahlon og enkeltstart.
Hver type racercykel er god på hver sin måde. Hos Carbonracer fokusere vi primært på den klassiske landevejs cykel. Så selvom “Racercykel” bruges om landevejscykler, gravel cykler og triathlon/enkeltstarts cykler, vil vores guide primært omhandle landevejscykler.
Hver type racercykel er god på hver sin måde. Hos Carbonracer fokusere vi primært på den klassiske landevejs cykel. Så selvom “Racercykel” bruges om landevejscykler, gravel cykler og triathlon/enkeltstarts cykler, vil vores guide primært omhandle landevejscykler.
Hurtig, Let eller behagelig?
Hurtig, Let eller behagelig?
Ligesom racercykler kan inddeles i tre kategorier, kan landevejscykler ligeledes inddeles i tre kategorier baseret på deres formål og geometri.
Ligesom racercykler kan inddeles i tre kategorier, kan landevejscykler ligeledes inddeles i tre kategorier baseret på deres formål og geometri.
Ligesom racercykler kan inddeles i tre kategorier, kan landevejscykler ligeledes inddeles i tre kategorier baseret på deres formål og geometri.
Endurance-raceren prioriterer komfort og er designet til lange ture. Disse modeller er værd at vælge, hvis du prioriterer komfort og gerne vil sidde lidt mere oprejst end på aero- og klatreracer, hvor rytteren "ligger nede på forhjulet".
Endurance-raceren prioriterer komfort og er designet til lange ture. Disse modeller er værd at vælge, hvis du prioriterer komfort og gerne vil sidde lidt mere oprejst end på aero- og klatreracer, hvor rytteren "ligger nede på forhjulet".
Endurance-raceren prioriterer komfort og er designet til lange ture. Disse modeller er værd at vælge, hvis du prioriterer komfort og gerne vil sidde lidt mere oprejst end på aero- og klatreracer, hvor rytteren "ligger nede på forhjulet".
Aero-raceren er bygget til maksimal fart og minimal vindmodstand. Den vil typisk have stel, hjul og styr, som er formet med aerodynamik i tankerne. Denne type er værd at vælge, hvis du primært kører på flade strækninger og ønsker den højest mulige hastighed.
Aero-raceren er bygget til maksimal fart og minimal vindmodstand. Den vil typisk have stel, hjul og styr, som er formet med aerodynamik i tankerne. Denne type er værd at vælge, hvis du primært kører på flade strækninger og ønsker den højest mulige hastighed.
Aero-raceren er bygget til maksimal fart og minimal vindmodstand. Den vil typisk have stel, hjul og styr, som er formet med aerodynamik i tankerne. Denne type er værd at vælge, hvis du primært kører på flade strækninger og ønsker den højest mulige hastighed.
Mellem disse ligger klatre-raceren, også kendt som en allround- eller lightweight-racer. Den fokuserer på lav vægt og høj stivhed for hurtig acceleration og god performance i varieret terræn. Den er værd at vælge, hvis du kører i kuperet terræn, eller ofte tager på cykelferie i områder med bjerge.
Mellem disse ligger klatre-raceren, også kendt som en allround- eller lightweight-racer. Den fokuserer på lav vægt og høj stivhed for hurtig acceleration og god performance i varieret terræn. Den er værd at vælge, hvis du kører i kuperet terræn, eller ofte tager på cykelferie i områder med bjerge.
Mellem disse ligger klatre-raceren, også kendt som en allround- eller lightweight-racer. Den fokuserer på lav vægt og høj stivhed for hurtig acceleration og god performance i varieret terræn. Den er værd at vælge, hvis du kører i kuperet terræn, eller ofte tager på cykelferie i områder med bjerge.
Endurance racer - Giant Defy
Endurance racer - Giant Defy
Endurance racer - Giant Defy



Aero Racer - Canyon Aeroad
Aero Racer - Canyon Aeroad
Aero Racer - Canyon Aeroad



Klatre racer - Pinarello Dogma
Klatre racer - Pinarello Dogma
Klatre racer - Pinarello Dogma



Geometri
Geometri
Når du skal vælge din første racercykel, hører du hurtigt ordet geometri. Det beskriver simpelthen cyklens design - hvordan rammen er bygget, og hvilken position du får på cyklen. Geometrien afgør om du sidder oprejst og komfortabelt eller strakt ud i en aggressiv racerstilling.
Når du skal vælge din første racercykel, hører du hurtigt ordet geometri. Det beskriver simpelthen cyklens design - hvordan rammen er bygget, og hvilken position du får på cyklen. Geometrien afgør om du sidder oprejst og komfortabelt eller strakt ud i en aggressiv racerstilling.
De to vigtigste mål i geometrien er stack og reach. Stack er afstanden fra kranken (hvor pedalarmene sidder fast) op til styret. Reach er afstanden fra sadlen frem til styret. En lavere stack betyder, at du sidder mindre oprejst – godt for aerodynamik, men ofte mindre komfortabelt. Længere reach strækker dig længere frem – bedre aerodynamik, men hårdere for kroppen over tid. Klatre- og aero-cykler har lav stack og lang reach – en meget aggressiv position, der kræver god fleksibilitet. Endurance cyklerne har derimod typisk høj stack og kort reach. Vi ser ofte, at folk undervurderer vigtigheden af geometri og derfor vælger en alt for aggressiv cykel
De to vigtigste mål i geometrien er stack og reach. Stack er afstanden fra kranken (hvor pedalarmene sidder fast) op til styret. Reach er afstanden fra sadlen frem til styret. En lavere stack betyder, at du sidder mindre oprejst – godt for aerodynamik, men ofte mindre komfortabelt. Længere reach strækker dig længere frem – bedre aerodynamik, men hårdere for kroppen over tid. Klatre- og aero-cykler har lav stack og lang reach – en meget aggressiv position, der kræver god fleksibilitet. Endurance cyklerne har derimod typisk høj stack og kort reach. Vi ser ofte, at folk undervurderer vigtigheden af geometri og derfor vælger en alt for aggressiv cykel
Eksempelvis er Specialized Roubaix´ens reach 8 mm kortere end Tarmac´ens, mens stacken er hele 40 mm højere end Tarmacen. Når der her er tale om to modeller i samme størrelse, er det en markant forskel, der helt sikkert vil kunne mærkes!
Eksempelvis er Specialized Roubaix´ens reach 8 mm kortere end Tarmac´ens, mens stacken er hele 40 mm højere end Tarmacen. Når der her er tale om to modeller i samme størrelse, er det en markant forskel, der helt sikkert vil kunne mærkes!
Afslappet geometri - Specialized Roubaix
Afslappet geometri - Specialized Roubaix
Afslappet geometri - Specialized Roubaix



Aggresiv geometri - Specialized Tarmac
Aggresiv geometri - Specialized Tarmac



Bremser
Bremser
Der findes to typer bremser: fælg- eller skivebremser. Fælgbremser bremser ved at klemme på cyklens fælge. Ulempen er, at bremsekraften ofte er dårligere, særligt i vådt vejr. Fælgene bliver også slidt over tid.
Der findes to typer bremser: fælg- eller skivebremser. Fælgbremser bremser ved at klemme på cyklens fælge. Ulempen er, at bremsekraften ofte er dårligere, særligt i vådt vejr. Fælgene bliver også slidt over tid.
Der findes to typer bremser: fælg- eller skivebremser. Fælgbremser bremser ved at klemme på cyklens fælge. Ulempen er, at bremsekraften ofte er dårligere, særligt i vådt vejr. Fælgene bliver også slidt over tid.
Skivebremser har en separat bremseskive og giver langt bedre og mere ensartet bremsekraft, også i vådt vejr. De seneste år er skivebremser blevet meget udbredt, og nye cykler sælges næsten udelukkende med skivebremser. Derfor er skivebremser bredt anerkendt som de bedste bremser.
Skivebremser har en separat bremseskive og giver langt bedre og mere ensartet bremsekraft, også i vådt vejr. De seneste år er skivebremser blevet meget udbredt, og nye cykler sælges næsten udelukkende med skivebremser. Derfor er skivebremser bredt anerkendt som de bedste bremser.
Skivebremser har en separat bremseskive og giver langt bedre og mere ensartet bremsekraft, også i vådt vejr. De seneste år er skivebremser blevet meget udbredt, og nye cykler sælges næsten udelukkende med skivebremser. Derfor er skivebremser bredt anerkendt som de bedste bremser.
På brugtmarkedet er skivebremser derfor markant dyrere, og mange vælger fortsat fælgbremser for at få mere cykel for pengene.
På brugtmarkedet er skivebremser derfor markant dyrere, og mange vælger fortsat fælgbremser for at få mere cykel for pengene.
På brugtmarkedet er skivebremser derfor markant dyrere, og mange vælger fortsat fælgbremser for at få mere cykel for pengene.
Fælgbremse
Fælgbremse
Fælgbremse



Skivebremse
Skivebremse
Skivebremse



Fælgbremser - Specialized Tarmac
Fælgbremser - Specialized Tarmac
Fælgbremser - Specialized Tarmac



Skivebremser - Specialized Tarmac
Skivebremser - Specialized Tarmac
Skivebremser - Specialized Tarmac



Gearskifte
Gearskifte
Valget står mellem mekanisk og elektronisk gearskifte. Et mekanisk system bruger et stålkabel til fysisk at trække skifteren fra ét gear til et andet. Ulempen er, at kabler strækker sig og kræver vedligeholdelse for at forblive præcise. Elektronisk gearskifte, såsom Shimanos Di2 eller SRAMs eTap, bruger små motorer i skifterne, der aktiveres af et knaptryk. Skiftene er lynhurtige, ubesværede og 100% præcise hver gang. Når det først er indstillet, kræver det stort set ingen vedligeholdelse ud over opladning.
Valget står mellem mekanisk og elektronisk gearskifte. Et mekanisk system bruger et stålkabel til fysisk at trække skifteren fra ét gear til et andet. Ulempen er, at kabler strækker sig og kræver vedligeholdelse for at forblive præcise. Elektronisk gearskifte, såsom Shimanos Di2 eller SRAMs eTap, bruger små motorer i skifterne, der aktiveres af et knaptryk. Skiftene er lynhurtige, ubesværede og 100% præcise hver gang. Når det først er indstillet, kræver det stort set ingen vedligeholdelse ud over opladning.
Valget står mellem mekanisk og elektronisk gearskifte. Et mekanisk system bruger et stålkabel til fysisk at trække skifteren fra ét gear til et andet. Ulempen er, at kabler strækker sig og kræver vedligeholdelse for at forblive præcise. Elektronisk gearskifte, såsom Shimanos Di2 eller SRAMs eTap, bruger små motorer i skifterne, der aktiveres af et knaptryk. Skiftene er lynhurtige, ubesværede og 100% præcise hver gang. Når det først er indstillet, kræver det stort set ingen vedligeholdelse ud over opladning.
Elektroniske gear er markant dyrere, men er så brugervenlige, at de fleste som prøver det, aldrig skifter til mekanisk igen. For de fleste nybegyndere vil en mekanisk gruppe som Shimano 105 eller SRAM Rival være nok og samtidig tilbyde stor værdi for pengene. Blandt nye cykler er andelen med elektriske gear stadig stigende. Det er klart forventningen, at elektriske gear fremover kun vil blive mere udbredt, idet fordelene er mange, og prisforskellen er faldende.
Elektroniske gear er markant dyrere, men er så brugervenlige, at de fleste som prøver det, aldrig skifter til mekanisk igen. For de fleste nybegyndere vil en mekanisk gruppe som Shimano 105 eller SRAM Rival være nok og samtidig tilbyde stor værdi for pengene. Blandt nye cykler er andelen med elektriske gear stadig stigende. Det er klart forventningen, at elektriske gear fremover kun vil blive mere udbredt, idet fordelene er mange, og prisforskellen er faldende.
Elektroniske gear er markant dyrere, men er så brugervenlige, at de fleste som prøver det, aldrig skifter til mekanisk igen. For de fleste nybegyndere vil en mekanisk gruppe som Shimano 105 eller SRAM Rival være nok og samtidig tilbyde stor værdi for pengene. Blandt nye cykler er andelen med elektriske gear stadig stigende. Det er klart forventningen, at elektriske gear fremover kun vil blive mere udbredt, idet fordelene er mange, og prisforskellen er faldende.
Elektrisk SRAM Rival - Alle SRAMs elektriske grupper er helt uden synlige kabler/ledninger
Elektrisk SRAM Rival - Alle SRAMs elektriske grupper er helt uden synlige kabler/ledninger
Elektrisk SRAM Rival - Alle SRAMs elektriske grupper er helt uden synlige kabler/ledninger



Elektrisk Shimano Ultegra - Synlige kabler ved bagskifteren, modsat hos SRAM
Elektrisk Shimano Ultegra - Synlige kabler ved bagskifteren, modsat hos SRAM
Elektrisk Shimano Ultegra - Synlige kabler ved bagskifteren, modsat hos SRAM



Mekanisk Shimano Ultegra gruppe - Stålkabel trækker fysisk skifteren
Mekanisk Shimano Ultegra gruppe - Stålkabel trækker fysisk skifteren
Mekanisk Shimano Ultegra gruppe - Stålkabel trækker fysisk skifteren



Hjul
Hjul
Endelig er der hjulene – en af de komponenter der har størst indflydelse på cyklens køreegenskaber, vægt og aerodynamik. Hjul er ofte det sted, producenterne sparer for at holde prisen nede, og det er derfor den mest effektfulde opgradering. Hjul findes primært i aluminium og carbon. Aluminiumhjul er billige og fine til træning. Carbonhjul er lettere, stivere og kan formes til at være mere aerodynamiske.
Endelig er der hjulene – en af de komponenter der har størst indflydelse på cyklens køreegenskaber, vægt og aerodynamik. Hjul er ofte det sted, producenterne sparer for at holde prisen nede, og det er derfor den mest effektfulde opgradering. Hjul findes primært i aluminium og carbon. Aluminiumhjul er billige og fine til træning. Carbonhjul er lettere, stivere og kan formes til at være mere aerodynamiske.
Endelig er der hjulene – en af de komponenter der har størst indflydelse på cyklens køreegenskaber, vægt og aerodynamik. Hjul er ofte det sted, producenterne sparer for at holde prisen nede, og det er derfor den mest effektfulde opgradering. Hjul findes primært i aluminium og carbon. Aluminiumhjul er billige og fine til træning. Carbonhjul er lettere, stivere og kan formes til at være mere aerodynamiske.
En nøglefaktor er fælgdybden, også kaldet profil. Lavprofilfælge (under 35 mm) er lettest og bedst til klatring og blæsende forhold. All-rounder hjul (ca. 35-50 mm) er det bedste af to verdener. Et kompromis mellem letheden og stabiliteten fra lavprofilhjulene, og aerodynamikken fra højprofilhjulene. Højprofilfælge (over 50mm) er de mest aerodynamiske og hurtigst på flad vej, men de er tungere og mere følsomme for sidevind.
En nøglefaktor er fælgdybden, også kaldet profil. Lavprofilfælge (under 35 mm) er lettest og bedst til klatring og blæsende forhold. All-rounder hjul (ca. 35-50 mm) er det bedste af to verdener. Et kompromis mellem letheden og stabiliteten fra lavprofilhjulene, og aerodynamikken fra højprofilhjulene. Højprofilfælge (over 50mm) er de mest aerodynamiske og hurtigst på flad vej, men de er tungere og mere følsomme for sidevind.
En nøglefaktor er fælgdybden, også kaldet profil. Lavprofilfælge (under 35 mm) er lettest og bedst til klatring og blæsende forhold. All-rounder hjul (ca. 35-50 mm) er det bedste af to verdener. Et kompromis mellem letheden og stabiliteten fra lavprofilhjulene, og aerodynamikken fra højprofilhjulene. Højprofilfælge (over 50mm) er de mest aerodynamiske og hurtigst på flad vej, men de er tungere og mere følsomme for sidevind.
All-rounder og højprofilhjul øger vindens påvirkning på cyklen. Typisk vil et all-rounder hjul føles ustabilt, når vinden når op omkring 7-9 m/s, mens det højprofilhjul er omkring 5-7m/s. For de fleste ryttere er all-rounder hjul et godt kompromis.
All-rounder og højprofilhjul øger vindens påvirkning på cyklen. Typisk vil et all-rounder hjul føles ustabilt, når vinden når op omkring 7-9 m/s, mens det højprofilhjul er omkring 5-7m/s. For de fleste ryttere er all-rounder hjul et godt kompromis.
All-rounder og højprofilhjul øger vindens påvirkning på cyklen. Typisk vil et all-rounder hjul føles ustabilt, når vinden når op omkring 7-9 m/s, mens det højprofilhjul er omkring 5-7m/s. For de fleste ryttere er all-rounder hjul et godt kompromis.
Entry-level aluminiums hjulsæt - DT swiss E1800 (23mm)
Entry-level aluminiums hjulsæt - DT swiss E1800 (23mm)
Entry-level aluminiums hjulsæt - DT swiss E1800 (23mm)



Lavprofil carbonhjul - Wizard Wheel (28mm)
Lavprofil carbonhjul - Wizard Wheel (28mm)
Lavprofil carbonhjul - Wizard Wheel (28mm)



All-rounder Carbonhjul - Zipp 303 Firecreast (40mm)
All-rounder Carbonhjul - Zipp 303 Firecreast (40mm)
All-rounder Carbonhjul - Zipp 303 Firecreast (40mm)



Højprofil Carbonhjul - DT swiss ARC1100 (62mm)
Højprofil Carbonhjul - DT swiss ARC1100 (62mm)
Højprofil Carbonhjul - DT swiss ARC1100 (62mm)



Wattmåler
Wattmåler
Vi ser en stigende tendens til, at nye high-end cykler ofte sælges med wattmålere. Wattmålere bruges af de fleste motionister, men da de er lette at tilføje, anbefaler vi ikke nybegyndere at købe brugt med wattmåler – netop fordi den kan tilføjes senere.
Vi ser en stigende tendens til, at nye high-end cykler ofte sælges med wattmålere. Wattmålere bruges af de fleste motionister, men da de er lette at tilføje, anbefaler vi ikke nybegyndere at købe brugt med wattmåler – netop fordi den kan tilføjes senere.
Vi ser en stigende tendens til, at nye high-end cykler ofte sælges med wattmålere. Wattmålere bruges af de fleste motionister, men da de er lette at tilføje, anbefaler vi ikke nybegyndere at købe brugt med wattmåler – netop fordi den kan tilføjes senere.
Hvor en pulsmåler måler kroppens respons på arbejdet, måler en wattmåler dit faktiske output. Watt er, modsat puls, et øjeblikkeligt og objektivt tal, upåvirket af varme, kulde og træthed. Kombinationen af watt og puls er et vigtigt værktøj – særligt til struktureret træning.
Hvor en pulsmåler måler kroppens respons på arbejdet, måler en wattmåler dit faktiske output. Watt er, modsat puls, et øjeblikkeligt og objektivt tal, upåvirket af varme, kulde og træthed. Kombinationen af watt og puls er et vigtigt værktøj – særligt til struktureret træning.
Hvor en pulsmåler måler kroppens respons på arbejdet, måler en wattmåler dit faktiske output. Watt er, modsat puls, et øjeblikkeligt og objektivt tal, upåvirket af varme, kulde og træthed. Kombinationen af watt og puls er et vigtigt værktøj – særligt til struktureret træning.
Der findes tre primære typer af wattmålere:
Der findes tre primære typer af wattmålere:
Der findes tre primære typer af wattmålere:
Pedalbaserede : Den mest fleksible løsning, som er let at flytte mellem cykler. Måler typisk kun venstre ben og fordobler tallet, hvilket kan give en mindre præcis måling ved ubalance. Fås også i versioner, der måler begge sider.
Pedalbaserede : Den mest fleksible løsning, som er let at flytte mellem cykler. Måler typisk kun venstre ben og fordobler tallet, hvilket kan give en mindre præcis måling ved ubalance. Fås også i versioner, der måler begge sider.
Pedalbaserede : Den mest fleksible løsning, som er let at flytte mellem cykler. Måler typisk kun venstre ben og fordobler tallet, hvilket kan give en mindre præcis måling ved ubalance. Fås også i versioner, der måler begge sider.
Krankarmsbaserede: Den billigste løsning. Fås både med måling i én eller begge sider og er ofte forholdsvis nemme at flytte mellem cykler.
Krankarmsbaserede: Den billigste løsning. Fås både med måling i én eller begge sider og er ofte forholdsvis nemme at flytte mellem cykler.
Krankarmsbaserede: Den billigste løsning. Fås både med måling i én eller begge sider og er ofte forholdsvis nemme at flytte mellem cykler.
Krankbaserede: Ofte den mest præcise og robuste løsning. Måler samlet kraft fra begge ben, men er bundet til én cykel og sværere at flytte.
Krankbaserede: Ofte den mest præcise og robuste løsning. Måler samlet kraft fra begge ben, men er bundet til én cykel og sværere at flytte.
Krankbaserede: Ofte den mest præcise og robuste løsning. Måler samlet kraft fra begge ben, men er bundet til én cykel og sværere at flytte.
Pedalbaseret - Garmin Vector 3
Pedalbaseret - Garmin Vector 3
Pedalbaseret - Garmin Vector 3



Pedalarmsbaseret wattmåler - stages (L)
Pedalarmsbaseret wattmåler - stages (L)
Pedalarmsbaseret wattmåler - stages (L)



Krankbaseret wattmåler - Rotor 2INpower
Krankbaseret wattmåler - Rotor 2INpower
Krankbaseret wattmåler - Rotor 2INpower



Stelstørrelse
Stelstørrelse
Valget af den rigtige stelstørrelse er afgørende for både komfort, effektivitet og forebyggelse af skader. En korrekt stelstørrelse sikrer, at cyklens geometri matcher din krops dimensioner, hvilket tillader en optimal position. Hvis stellet er for stort, skal du strække dig for meget, hvilket fører til smerter i nakke, skuldre og lænd. Er stellet derimod for lille, kan du føle dig trangt placeret, og dine knæ kan komme for tæt på styret, hvilket hæmmer kraftoverførslen og øger risikoen for knæproblemer.
Valget af den rigtige stelstørrelse er afgørende for både komfort, effektivitet og forebyggelse af skader. En korrekt stelstørrelse sikrer, at cyklens geometri matcher din krops dimensioner, hvilket tillader en optimal position. Hvis stellet er for stort, skal du strække dig for meget, hvilket fører til smerter i nakke, skuldre og lænd. Er stellet derimod for lille, kan du føle dig trangt placeret, og dine knæ kan komme for tæt på styret, hvilket hæmmer kraftoverførslen og øger risikoen for knæproblemer.
Valget af den rigtige stelstørrelse er afgørende for både komfort, effektivitet og forebyggelse af skader. En korrekt stelstørrelse sikrer, at cyklens geometri matcher din krops dimensioner, hvilket tillader en optimal position. Hvis stellet er for stort, skal du strække dig for meget, hvilket fører til smerter i nakke, skuldre og lænd. Er stellet derimod for lille, kan du føle dig trangt placeret, og dine knæ kan komme for tæt på styret, hvilket hæmmer kraftoverførslen og øger risikoen for knæproblemer.
Vi har prøvet at lave en generel illustration af stelstørrelse, men det er vigtigt at huske, at disse mål kun er vejledende, da geometri og størrelse varierer meget mellem mærker og cykeltyper.
Vi har prøvet at lave en generel illustration af stelstørrelse, men det er vigtigt at huske, at disse mål kun er vejledende, da geometri og størrelse varierer meget mellem mærker og cykeltyper.
Vi har prøvet at lave en generel illustration af stelstørrelse, men det er vigtigt at huske, at disse mål kun er vejledende, da geometri og størrelse varierer meget mellem mærker og cykeltyper.
Den mest pålidelige metode til at finde din perfekte størrelse er at foretage et professionelt bikefit. Uden et bikefit anbefales det altid at bruge producentens størrelsesguide baseret på din højde og indvendige benlængde.
Den mest pålidelige metode til at finde din perfekte størrelse er at foretage et professionelt bikefit. Uden et bikefit anbefales det altid at bruge producentens størrelsesguide baseret på din højde og indvendige benlængde.
Den mest pålidelige metode til at finde din perfekte størrelse er at foretage et professionelt bikefit. Uden et bikefit anbefales det altid at bruge producentens størrelsesguide baseret på din højde og indvendige benlængde.
196+ - XXL (62–64)
196+ - XXL (62–64)
196+ - XXL (62–64)
187-197 - XL (59-61)
187-197 - XL (59-61)
187-197 - XL (59-61)
180-190 - L (56-59)
180-190 - L (56-59)
180-190 - L (56-59)
173-183 - M (54-56)
173-183 - M (54-56)
173-183 - M (54-56)
165-175 - S (52-54)
165-175 - S (52-54)
165-175 - S (52-54)
155-165 - XS (49-51)
155-165 - XS (49-51)
155-165 - XS (49-51)
147-157 - XXS (46-48)
147-157 - XXS (46-48)
147-157 - XXS (46-48)
Dæk og slanger
Dæk og slanger
Dæk og slanger er opgraderingen med absolut bedst værdi for pengene. En optimal opsætning af dæk og slanger vil ofte koste under eller omkring 1.000 kr. Selvom vi fraråder at fokusere på slanger og dæk, når man køber brugt, er det vores klare anbefaling at skifte dæk og slanger efter et køb.
Først bør dækket opsættes enten med latexslanger eller som "tubeless" – altså uden slange, men med "tubeless"-væske, som lapper dækket ved punktering (de fleste punkteringer, i hvert fald). Tubeless forudsætter, at både dækket og hjulet er kompatibelt.
Typisk har racercykler butylslanger – de er langsomme og tunge. Dernæst anbefales det i samme omgang at skifte dækket til et hurtigt racerdæk. Populære modeller er blandt andet Continental Grand Prix 5000 / Grand Prix 5000 S TR, Vittoria Corsa Pro og Pirelli P Zero Race TLR RS. En sådan opsætning kan let give 2–3 km/t højere gennemsnitsfart sammenlignet med standard butylslanger og langsomme dæk.
Hurtige dæk punkterer desværre nemmere, og derfor anbefaler vi at vælge et dæk med mere punkteringsbeskyttelse (dog lidt langsommere og tungere), hvis man forventer at køre i al slags vejr. Continental 4-Season / Gatorskin og Pirelli Cinturato er populære helårs- og vinterdæk.
Endelig anbefales det at vælge 28 mm eller 30 mm brede dæk. De er både mere komfortable og hurtigere, fordi man kan sænke trykket og dermed håndtere ujævnheder i vejen bedre end smallere dæk. Dog skal man på ældre stel og hjul være opmærksom på, om det er muligt at bruge 28 mm eller bredere dæk.
Dæk og slanger er opgraderingen med absolut bedst værdi for pengene. En optimal opsætning af dæk og slanger vil ofte koste under eller omkring 1.000 kr. Selvom vi fraråder at fokusere på slanger og dæk, når man køber brugt, er det vores klare anbefaling at skifte dæk og slanger efter et køb.
Først bør dækket opsættes enten med latexslanger eller som "tubeless" – altså uden slange, men med "tubeless"-væske, som lapper dækket ved punktering (de fleste punkteringer, i hvert fald). Tubeless forudsætter, at både dækket og hjulet er kompatibelt.
Typisk har racercykler butylslanger – de er langsomme og tunge. Dernæst anbefales det i samme omgang at skifte dækket til et hurtigt racerdæk. Populære modeller er blandt andet Continental Grand Prix 5000 / Grand Prix 5000 S TR, Vittoria Corsa Pro og Pirelli P Zero Race TLR RS. En sådan opsætning kan let give 2–3 km/t højere gennemsnitsfart sammenlignet med standard butylslanger og langsomme dæk.
Hurtige dæk punkterer desværre nemmere, og derfor anbefaler vi at vælge et dæk med mere punkteringsbeskyttelse (dog lidt langsommere og tungere), hvis man forventer at køre i al slags vejr. Continental 4-Season / Gatorskin og Pirelli Cinturato er populære helårs- og vinterdæk.
Endelig anbefales det at vælge 28 mm eller 30 mm brede dæk. De er både mere komfortable og hurtigere, fordi man kan sænke trykket og dermed håndtere ujævnheder i vejen bedre end smallere dæk. Dog skal man på ældre stel og hjul være opmærksom på, om det er muligt at bruge 28 mm eller bredere dæk.
Dæk og slanger er opgraderingen med absolut bedst værdi for pengene. En optimal opsætning af dæk og slanger vil ofte koste under eller omkring 1.000 kr. Selvom vi fraråder at fokusere på slanger og dæk, når man køber brugt, er det vores klare anbefaling at skifte dæk og slanger efter et køb.
Først bør dækket opsættes enten med latexslanger eller som "tubeless" – altså uden slange, men med "tubeless"-væske, som lapper dækket ved punktering (de fleste punkteringer, i hvert fald). Tubeless forudsætter, at både dækket og hjulet er kompatibelt.
Typisk har racercykler butylslanger – de er langsomme og tunge. Dernæst anbefales det i samme omgang at skifte dækket til et hurtigt racerdæk. Populære modeller er blandt andet Continental Grand Prix 5000 / Grand Prix 5000 S TR, Vittoria Corsa Pro og Pirelli P Zero Race TLR RS. En sådan opsætning kan let give 2–3 km/t højere gennemsnitsfart sammenlignet med standard butylslanger og langsomme dæk.
Hurtige dæk punkterer desværre nemmere, og derfor anbefaler vi at vælge et dæk med mere punkteringsbeskyttelse (dog lidt langsommere og tungere), hvis man forventer at køre i al slags vejr. Continental 4-Season / Gatorskin og Pirelli Cinturato er populære helårs- og vinterdæk.
Endelig anbefales det at vælge 28 mm eller 30 mm brede dæk. De er både mere komfortable og hurtigere, fordi man kan sænke trykket og dermed håndtere ujævnheder i vejen bedre end smallere dæk. Dog skal man på ældre stel og hjul være opmærksom på, om det er muligt at bruge 28 mm eller bredere dæk.
At vælge den rigtige racercykel er en proces. Start med at definere dit formål for at vælge den rette kategori. Vær ærlig omkring din kørestil for at vælge den korrekte geometri. Herfra kan du vælge de komponenter, der passer til dit budget. Rækker budget, anbefaler vi klart at vælge skivebremser og elektriske gear til, da det er en uundværlig fremtidssikring.
Vi ved, det kan være en jungle at finde den helt rigtige model. Hvis du har spørgsmål eller brug for personlig vejledning til at træffe det valg, så tøv ikke med at kontakte os.
Er du klar til at udforske mulighederne? Gå på opdagelse i vores store udvalg af racercykler og find din næste partner på landevejen.
At vælge den rigtige racercykel er en proces. Start med at definere dit formål for at vælge den rette kategori. Vær ærlig omkring din kørestil for at vælge den korrekte geometri. Herfra kan du vælge de komponenter, der passer til dit budget. Rækker budget, anbefaler vi klart at vælge skivebremser og elektriske gear til, da det er en uundværlig fremtidssikring.
Vi ved, det kan være en jungle at finde den helt rigtige model. Hvis du har spørgsmål eller brug for personlig vejledning til at træffe det valg, så tøv ikke med at kontakte os.
Er du klar til at udforske mulighederne? Gå på opdagelse i vores store udvalg af racercykler og find din næste partner på landevejen.